BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

31‏/05‏/2010

مصر...(1 - 6)...السؤال

هل فكر أحدكم يوماً أن يلقي نظرة على مصر من "فوق" ؟

وأنا لا أقصد أن ينظر إليها من طائرة مثلاً أو غيره لكن أن ينظر نظرة بانورامية على أحول البلد.

أقصد أن يتأمل ويفكر ولو قليلاً في "إفرازات" هذا البلد في مناحي الحياة المختلفة..

ماذا سيجد ؟!

عايزة انام

I wanna sleep like this baby but I can not.

30‏/05‏/2010

يارب

اكرمنا يارب لأننا دائماً محتاجينك ومحتاجين كرمك ورحمتك

29‏/05‏/2010

New Tag

اولاً شكراً لأستاذ أحمد راضى على اهداءه هذا التاج لمدونتنا انت مين بقى؟ إيمان أو باربى عندك كام سنه؟ 24 سنة هل انت متزوج ؟ وهل عندك اولاد؟ ايوة متزوجة من ذا روك أو وسام شؤيكى فى المدونة وفى الحياة كلها.. لا لسه معندناش بيبى دراستك ايه؟ ليسانس ألسن قسم ألمانى كم طولك...وما لونك..؟ secrets هل تمارس عملا بشهادتك ام عمل حر وماهو ؟ أنا باترجم من خلال مدونتى الخاصة بالترجمة..يعنى ميعتبرش شغل أد ما هو تسلية ماهى مدة عملك اليوميه ؟ 00000 ماذا تفعل بوقت فراغك ؟ نت او قراءة أو تليفزيون افلام أو توك شوه هل لديك هوايات....وهل تمارسها ؟ بحب القراءة هل تشعر برضا ربنا عنك ؟ أحياناً بحس إنى قريبة من ربنا وأحياناً بحس انى بعيد وساعتها ببقى مخنوقة ومش طايقة نفسى هل تحب ؟...ومن بقلبك الان؟ طبعا..وسام لو لم تجد من تحب ....فماذا ستفعل ؟؟ كنت هدعى ربنا كتير لحد لما ألاقى الحب عندما تكون فى موقف اتخاذ القرار..تخالف الجماعه.. ام تشرك معك الاخرين ؟ باعمل اللى يريحنى واللى أنا شايفاه صح بعد ما اخد رأى اللى حواليا بس بالنهاية باعمل اللى أنا شايفاه صح حتى لو كان مخالف لرأى الاخرين هل تتعامل بواقعيه؟ كتير ماهو الشيء الذى فعلته وندمت عليه طول عمرك ؟ احياناً بحسب ان الكل بيحب الخير لبعضه لكن باكتشف ان النفوس اتغيرت كتير ومينفعش اتعامل مع كل الناس على انهم اخواتى أو بيحبولى الخير هل تصارح غيرك بالحقيقه ؟ ام تقول له مايريد سماعه؟ بصراحة أحياناً بأتحايل على الحقيقة لو كانت بتضايق بس من غير ما أرخم أوى يعنى صف انسان يمكن ان تحبه عمرك كله ؟ أهم حاجة عندى الحنية متى يقسو قلبك ؟ لما حد بيظلمنى كتير بيقسى قلبى عليه من هو اول من قلت له احبك؟ جوزى هل يمكن ان تحب احد من المدونين؟ أنا مرتبطة بقى وهل يمكن ان يكون شريك حياتك؟ أنا وجوزى أصلاً اتعرفنا على منتدى شمساوى يعنى من خلال النت.يعنى الموضوع مش مشكلة. ماذا تعنى لك المرأة او الرجل؟ المرأة .. الحنية الرجل .. الاحتواء والحماية وتحمل المسؤلية فى زمن البحث عن الماده ..عن ماذا تبحث انت ؟ الأمان متى تعرف انك تحب؟ من لهفتى ولنشغالى على حبيبى ماهى الشخصيه التى اثرت بحياتك ؟ ماما بحب حنيتها اوى اوى وسام بحس بالأمان وأنا معه عمرو خالد علمتى الفرق بين الصح والغلط فى العلاقات فى بداية معرفتى بوسام لما كان خطيبى وحدود العلاقة تبقى ازاى.. علمنى اعرف نعم ربنا عليا.. علمنى ان رمضان شهر العبادة مش التليفزيون..مصطفى حسنى علمنى انى لازم مخى يبقى كبير واستوعب أراء الاخرين حتى لو كانت عكس رأييى..عمرو أديب علمنى أبص للموضوعات عموماً بحيادية هل يوجد من تراه سعيدا فى الدنيا ولماذا ؟ نعم ربنا مغرقة كل الناس لكن من كتر خوف الناس من الحسد مبيحبوش بيبنوا انهم سعدا ودائما بيدعو الحزن رغم سعادتهم ماهى درجة صراحتك ؟ كبيرة وماهى المواقف التى يمكن ان تكذب فيها ؟ بكره الكذب كره العمى هل يتغير الحب بعد الزواج؟ مش فاهمة يتغير ازاى يعنى؟؟ ينتهى وللا ايه؟؟ فيما تفكر الان ؟ بفكر فى ان النت بطىء ومغلس عليا لو لم تعيش بمدينتك ؟؟ ؟فاى مدينه اخرى تفضلها ؟ مكان فيه بحر من اول من ياتى ببالك لتحكى له اسرارك؟ جوزى وماما من هو الد اعدائك؟ أعداء؟؟ أى حد بيحقد وبيحسد وبيكره الخير للناس من هو صديقك؟ عندى كذا واحدة خديجة وسالى ومها وشيماء هم أقرب الناس ليا لو الدنيا كلها زيك....لمن تقول هذه العباره ؟ مش عارفة مفيش حد زى التانى أبداً ماذا تكره فى الحياه ؟ انى أكون نفسى فى حاجة وعاوزاها أوى وشايفاها حق طبيعى ليا ومش عارفة اوصل لها ماذا تحب ؟ البحر والهدوء والهواء النقى كيف تواجه مايضايقك وماذا تفعل عند المفاجآت ؟ بتخض شوية وبعدين باتصرف عادى لو معاك فلوس اكثر مما تتخيل...فماذا ستفعل بها ؟ هجيب فيلا وعربية واحج انا وماما ووسام واعمل اعمال خيرية يعنى ممكن اعمل مستشفى او شى ء من هذا الفبيل هل الفقر يصنع حبا؟؟ مش عارفة وماذا لو وجد الحب فى زمن الفقر المادى؟ كل واحد بيظبط اموره على أد قدراته ماهى اقسى صدمه تعرضت لها حتى وقتنا هذا؟ بكون متوقعة رد فعل معين من حد ويصدمنى بالعكس تماما كان رد فعلك؟ كله بيعدى هل تعلمت منها شىء؟ محطش املى فى حد اوى ومتعشمش خير اوى فى الناس هل انت على استعداد لتلقى صدمات اخرى؟؟ لا ليه كيف ترد على من لاتصدقه ؟ بضحك واحيانا بسكت واحيانا بقوله فى وشه انه بيكدب اذا احببت انسان ما ...هل تصرح له بحبك ؟ اه.. لما بحب أى واحدة بقولها انى بحبها فى الله ماذا تفعل لو لم يتجاوب معك؟ اه انت تقصد راجل يعنى.. لا مش هصرح له الا لما أتأكد .. لو وسام مكانش قالى الاول انه بيحبنى مكنتش عمرى هقولهاله الا لما يبدأ هو هل تؤمن بالمثل القائل:انا احب فانا اعيش ؟ الحب بيخلى للحياة طعم مختلف لكن بالنهاية الكل عايش سواء بيحب او لا ماهى القضايا التى تشغل بالك؟ المستقبل هل تستطيع تحقيق كل احلامك؟ اتمنى هل تمتلك طموحا...وماهو؟ اه طبعاً.. على المستوى الاسرى نفسى أنا ووسام نكون فى مكان واحد ببلد واحد مش متفرقين كدا.. نفسى يبقى عندنا شقة كبيييرة وأطفال كتير.. كيف ستحقق طموحك...ام سيبقى حلما فقط!!!!!!!!!! يارب ربنا يكرمنا ماهى علاقتك بالدنيا؟ كدا كدا بنعيشها لو لك اختيار زمن تعيش به....فماهوذلك الزمن ؟ ولماذا ؟ زمان كان أسهل وأرخص والمتطلبات قليلة أوى والناس بتحب الخير وبتفرح لفرح بعضهم عكس دلوقتى هل يمكن ان ارا ك وانت غائب؟؟؟؟؟؟؟ عندما ترى كلماتى ترانى ماذا ترى فى نفسك مميزا عن الاخرين؟ عندى صبر كبير وثقة فى الله كبيرة اوى.. ومبدخلش نفسى فى اللى ماليش فيه وبافرح اوى اوى لفرح غيرى من اذا اقترب منك ...هربت منه بعيدا؟ النكد من تقول له : قرب منى قرب ...ياقلبى يا متغرب ؟ ههههه sleeping ماذا تريد ان تقوم به قبل ان تموت؟ احج اهداء التاج ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سفاح كرموز وزى الهوا وريرى

ورنين الصمت

16‏/05‏/2010

ترضى بنص الكيكة؟؟

فى ناس رضيت تاخد نص الكيكة وقالوا النص التانى هيجى بعدين المهم اننا بدأنا واخدنا حتة وفى ناس فضلوا مصممين انهم يستنوا لما تجيلهم الكيكة كاملة تماماً وقالوا يا كلها يا بلاش يا ترى مين الاسعد فيهم اللى رضيوا بالنص وللا اللى مستنيين الكيكة كلها؟؟

12‏/05‏/2010

ظاهرة مسك الازواج لايدى زوجاتهم

كنت بلفلف على النت بدور على حاجة ولاقيتنى دخلت احد المنتديات الخليجية الشقيقة
ولاقيت فى موضوع بعنوان ظاهرة مسك الازواج لايد زوجاتهم فى المولات
استغربت للعنوان
ودخلت اشوف التوبيك
لاقيت واحد كاتب ان دى ظاهرة جديدة فى مجتمعنا العربى وبيسأل ازاى الظاهرة دى انتشرت بشكل كبير فى بلادنا العربية ويعنى ايه الزوج بكل جرأة يمسك ايد مراته وهم بيتفسحوا
وبيسأل الناس هل لما تتجوزوا هتعملوا كدا ؟؟
وياترى ايه رأيكم منين جت لنا هذه الظاهرة؟؟
ةالغريب ان الناس اللى رادين عليه هم كمان مستنكرين الظاهرة على حسب ما سموها يعنى
وبيفولوا ان سببها الافلام الاجنبية الدخيلة على مجتمعنا
وبيقولوا انهم طبعاَ لما يتجوزوا مستحيل يعملوا كدا
فكرونى بمسرحية عادل امام ولما بيقول* ما هى المشكلة انها مراته ملهى لو كانت واحدة غريبة كنا قلنا معلش*
سبحان الله فى ناس يحرمون ما احل الله ويحعلون العادات المتشددة تغطى على الحلال فى وسط مجتمع بقى مليان بالمغريات والاشياء الكثير الغلط