BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

٢١‏/٠٧‏/٢٠٠٧

حلم عسوول خالص

كنت عايشة الحياة ببساطة ومن غير تعقيدات بس مكنتش مرتاحة..
كنت دايما بقول حاسة ان فى حاجة ناقصة.. مكنتش عارفة احس بالسعادة رغم ان مفيش حاجة ناقصانى بس مش عارفة ليه كان بيجيلى الاحساس دا؟! وفجأة لاقيت الدنيا بتضحك لى..وبتقولى هو دا اللى كان ناقصك..
مكنتش مصدقة نفسى..كنت ببقى حاسة انى طايرة فوق السحاب ومحدش عارف يوصل ليا ابدا ابدا..
كنت بانام وانا مبسوطة واصحى وانا ابتسامتى على وشى كنت باسجد لربنا واقول :معقول يارب السعادة اللى انا حاسة بيها دى بجد وحقيقى ومش حلم؟؟
معقول يارب انا صاحية ومش نايمة؟؟
معقول يارب انت راض عنى اوى كدا؟؟!
وبعدين لاقيت ان فى مشاكل بتظهر ..بس كانت بتعدى بسرعة..وكنت
بقول لنفسى معلش..كل انسان فى الدنيا حياته لازم يمر فيها مشاكل
وصعوبات عشان يرجع يعديها ويتغلب عليها ويرجع يحس بالسعادة تانى
ويعرف انها نعمة من ربنا عليه لا تقدر بمال
وبعد كدا حسيت ان الطريق اتقفل..
ايه دا هو كل دا كان حلم؟؟!ايه دا انا رجعت للواقع..قالولى لاءة كل انسان هو اللى بيعمل الواقع بنفسه لنفسه
قلتلهم:اومال دا ايه بقى؟
هو كل دا حلم ياربى..انا كنت خايفة من الاول انه يكون حلم.. انا عاوزة اكمل نوم واكمل الحلم.. .

20 comments:

زى الهوا يقول...

المشكلة إن مافيش حد بيفضل نايم , ومش بأيدك تكملى الحلم بعد لما حد يفوقك , والمشكلة الاكبر إن اكبر حلم لا يتعدى تلت ساعة , يلا ربنا يقويكى على الواقع

semsem يقول...

اقولك الحياة افضل من الاحلام حتى لو بمشاكلها

اهم حاجه بس ان احننا نتعمل نتعامل مع المشاكل دى


وربنا يوفقك فى الواقع بتاعك ويجعلك كل حياتك سعادة واقعيه من غير احلام

Crazy Nemo يقول...

the design of ur blog is very beautiful keep up sis

مشروع انسان يقول...

ايه ده بس انا كنت مستنى اعرف ازاى وصلتى للسعادة دى يا ريت اعرف بالتفصيل صحيح احنا اللى بنعمل واقعنا وبنختار مصيرنا بايدينا يعنى لو عايزين نعيش فى سعادة الدنيا قبل الاخرة هنعيش واذا اردنا الكابة والحزن فسوف يكون
ولكن ارجو ان اعلم الطريق فقد يكون طريق ايسر واسهل

Rehab Saber يقول...

احلمى براحتك .. واسعى لتحقيق حلمك وخططيله كويس.. مع الدعاء المستمر

The Alien يقول...

احلمي واستمتع بحلمك
ولو صحيتي
خليكي متأكدة إنه هييجي حلم جديد

تحياتي

rack-yourminds يقول...

ان شاء الله كل احلامك السعيده تتحقق علي ارض الواقع

تحياتي ليكي

barbie girl يقول...

زى الهوا:هاى موحة..عندك حق..الحلم بيريح كتير..ويمكن نهرب من الواقع ونرح للحلم..كحل مؤقت لمشاكلنا

...................................

semsem:
منورة يا قمر..الواقع صعب اوى..ولو انى بفضل انى اكون فى الواقع..لان دى الحقيقة..يمكن نهرب منها مؤقتا ولكن هنرجع لها تانى..

......................


نيفرتيتى:

thanks..i hope you visit us here again and say ur opinion about our posts

barbie girl يقول...

mustafa:
مش فاهمة حاجة

................

امام الجيل:

السعادة كلها لحظية وتروح على طول..مش عارفة ليه مش بتستمر..اكيد احنا اللى بنضيعها بايدنا

كات:

شكرا ليكى يا قمر

الاهم من الحلم تحقيقة..بس المهم نكون مدركين من الاول انه حلم مش حقيقة
احيانا مش بنعرف انه حلم من الاول

barbie girl يقول...

the alien:

thanks for your sweety words..

wahed:

thanks...i hope so

Samir Saad يقول...

جميل اننا نحلم علشان ماننساش الجمال. بس لانس نحاول نرسم احلامنا على الواقع لان حياة في غير الواقع أمر محال.
الواقع مؤلم والحقيقة صعبة لكن هي دي الحياة. الانسان اتخلق علشان يغند ويتحدى الظروف. الواقع الصعب تربة خصبة لنمو الابطال
.
لما تتعبي من الواقع احلمي شوية احلام وردية مش علشان تهربي من الواقع ولكن علشان تاخدي دفعة فترجعي تحاربي من جديد

cleopatra يقول...

معتقدش انة بايدينا اننا نفضل علي طول سعداء .. ومش سهل اننا نمحي الاحزان

وبرضو مستحيل ان كل حاجه تكون بتحزن .. أكيد فيه حاجات جمبنا بتخلينا نبتسم .. واحنا ممكن نحاول نتحكم في اللي نوجه نظرنا ليه .. الشئ الجميل .. ولا الشئ المحزن

R.O.U.R.O.U. يقول...

ya retna nefdal naymiin 3ala tool,neshouf 2ly a7na 3ayzeno we netmana,bs lel 2asaf mayenfa3sh lazem nekon fi 2l donia
2ly 2nty konty fihaaa

noha يقول...

ممكن يبقى الحلم عجبنا اوى ويمثل لينا كتير

لكن فى نفس الوقت مهما كان الواقع صعب او حسين فيه بفراغ
هيبقى احلى بكتير من حلم له مدة وينتهى

:)

الواقع ممكن نظبطة شويه علشان نعيش فيه وعلى وشنا ابتسامة لكن فى نفس الوقت
!! جمال الحياة يكمن فى مواجهة مشكلها

:)

ربنا يكرمك يا اختى

فى القلب يقول...

أحنا بنصنع احلمنا دى حاجه انا مؤمنه بيها كويس اوى
يعنى ممكن اصنع حلم يخلينى تعيسه
وسعات اصنع حلم يخلينى سعيده
بس خلى بالك
لانك لو دخلتى جوه الحلم صعب تطلعى منه بمزاجك

الفراشة الصغيرة يقول...

ليس كل ما يتمناه المرء يدركه

تحياتى

نفسنا يقول...

ندعوكم لزيارة العدد الثالث من مجلة نفسنا

شاب نفسة يحقق حلمة يقول...

الحلم ده احلي شي في الوجود
بس عاوز اقولك حاجه
لازم برضه نعيش الواقع شويه
صح ولا ايه
تحياتي ليكي
وانتظر الزياره

بيدو يقول...

يمكن الانسان يصنع لنفسه حلما في الواقع بس اكيد هتواجه مشاكل وهيا الحياه كده

Reem يقول...

يارب احلامنا كلها تبقى حقيقة مش مجرد حلم او وهم

تحياتى