BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

١٥‏/٠٢‏/٢٠٠٨

فلانتين بقى وبتاع

بقيت احس فعليا ان المصريين بقوا يستنوا كل لحظة تفرحهم بكل شوق.
ويمكن يكونوا بيعدوا الايام والليالى والثوانى عشان تيجى اى لحظة ولو مدتها دقايق معدودة عشان تفرحهم.
يقولوا حلال يقولوا حرام مبقتش قضيتهم.
المهم ايه اللى يفرحهم.
ويمكن بعدها يقعدوا يسألوا نفسهم:ياترى هيجى يوم تانى قريب يفرحنا؟؟ جميل أوى التعبير عن الحب بهدايا والوان حمرا وقلوب وبلالين وكلام وأغانى
بس الاجمل اننا نحب بعض بجد
ومتتحولش علاقاتنا الى تعبيرات ورموز مادية بحتة عشان ميفقدش الحب جماله
طب ايه اللى هيحصل لو حبيبك او حبيبتك مجبلكش او مجبلكيش هدية فى اليوم دا؟ ايوا يعنى هتتصرفوا ازاى يعنى؟؟ عمرى ما فكرت احتفل بعيد الحب خالص
انا فاكرة موقف طريف كل ما يجى عيد الحب افتكره واقعد اضحك على نفسى
كنت فى سنة اولى فى الجامعة
ومكنتش اعرف ان الحب عاملينله يوم بيحتفلوا بيه وبيلبسوا احمر وبيشتروا هدايا والحاجات دى
وانا من ساعة ما اتولدت بموووت فى اللون الاحمر
فكانت صدفة انى كنت لابسة احمر فى اليوم دا
وطول ما انا ماشية للجامعة لاقية ناس لابسين احمر وماسكين ورد احمر وانا ماشية فى قمة الاذبهلال
ومش عارفة فى ايه
ولما قربت من الجامعة لاقيت ناس كتير بيبيعوا ورد احمر وعليهم زحمة كتييييييييييير
كل دا وانا مش مستوعبة ايه اللى حصل
وبسأل نفسى هو الربيع جه بدرى وللا الناس بقت رومانسية فجأة وللا فى ايه؟
ولما دخلت السكشن بتاعى لاقيت اصحابى بيبصوا للاحمر اللى انا لابساه وبيقولولى ايوا يا عم!!!!!!
وانا مشششششششششششششششششش فاهمة بردوا
بحسبهم معجبين بشياكتى واناقتى كالعادة يعنى :) بس العبط ليه ناسه بقى!!:) المهم فى الاخر قالولى ان اليوم دا عيد الحب وافتكرونى ساعتها مرتبطة بقى وعايشه قصة حب وانا كنت زى الهبلة
مش فاهمة هم بيقولولى كدا ليه
وبعد ما فهمت قعدت افهمهم انى اصلا مكنتش اعرف وبصراحة كان شكلى عبيط اوى
ورجعت البيت بقول لاختى الصغيرة ..الناس كلها لابسة احمر النهاردة
لاقيتها ما شاء الله عليها فاهمة ومش مصابة بالطفولية اللى كانت عندى وقالتلى ايوا النهاردة عيد الحب
ومن ساعتها مبقتش البس احمر فى الفلانتين
حتى بعد ما اتخطبت بطلت الاحمر فى اليوم دا لان حبى لخطيبى مالوش علاقة ولا باحمر ولا بأخضر
احنا كل ايامنا فلانتين..(من غير حسد يعنى..انا عارفة ان فى عيون مدورة شوية) ربنا يجعل ايام الناس كلها حب وورود ودباديب واحمرات واصفرات واخضرات ويارب نقدر نحب نفسنا ونتصالح معها قبل ما نحب غيرنا
لاننا اذا كرهنا نفسنا هنكره غيرنا ومش هيبقى قلبنا فى حب لحد
ياريت كل واحد يقف مع نفسه وقفه ويسأل نفسه اذا كان بيكره حد او بيتمنى زوال الخير من عند حد؟وهل حصل فى
مرة كان قلبه جواه حقد وضغينة على حد وهو مش حاس انه ماشى فى الطريق دا
والله اعرف ناس بتغير من بعض لدرجة انها بتضايق من فرح غيرها..الغيرة ليها درجات..ياريت نفرمل نفسنا قبل ما
توصل الغيرة الى حقد
طب واللى قلبه مليان غيرة وحقد على غيره ازاى يقدر يحب ويقول كلام حلو لشريك حياته
اكيد الكلام دا بيقى كدل ونفاق والحب دا مبيبقاش صادق وربنا مش بيبارك فيه..
حاسة انى دخلت فى نقط كتير جوه بعضها يارب مكونش لخبطكم

21 comments:

AHMED SAMIR يقول...

بوست جميل بجد
الناس بقت بتستنى اي حاجة تخرجها من الهم والحزن والمطحنة اللي هم فيها
افراح اجازات اي حاجة تغير الموود والسلام
تحسي ان الافراح والمناسبات بقت عاملة زي المخدرات اللي الناس بتتعاطاها علشان ينسوا احزانهم والامهم
عموما كل عيد حب والناس كلها في حب
تحياااتي

barbie girl يقول...

استاذ سمير اهلا بحضرتك دائما فى المدونة
ياريت الايام كلها تبقى بالنسبة للجميع عيد حب وميبقاش يوم واحد بيفرحوا فيه.يارب كمان الايام الحلوة تكتر والمشاكل كلها تتحل والناس تبطل تكلم نفسها فى الشارع..

مشروع انسان يقول...

اكيد الحب ملوش مواعيد وملوش وقت صغير كده فى السنة نحتفل بيه وخلاص

المفروض انه بيتجدد طوال ايام السنة مش ييجى يوم عشان يفكرنا بيه

الناس بقت بتستسهل
والحب مش باللبس ولا باللون الاحمر طبعا
انما بيتطور ويتجدد مع مرور الحياة
وبيزيد ويتغير شكله من مرحلة للتانية

من مرحلة العقد الى الزواج الى الاولاد
ربنا يديم عليكم حبه وحبكم

barbie girl يقول...

امام الجيل:
اهلا بيك فى المدونة
عجبنى اوى ما قلته عن تطور الحب من مرحلة لاخرى من عقد لزواج لاولاد
والاهم ان الحب لا يفتر بمرور الوقت وبطول العشرة لان ناس كتير يفتر حبها بطول فترة الزواج

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

طيب هل نفضل نستنى يوم كل سنه علشان نحب بعض تخيلى يحصل ايه لو فى اى يوم الواحد حب اخوه بجد وفى اى يوم جاب هديه لمامته او بباه او صحبها وساد الحب ما بينا والله حجات كتير تتغير

barbie girl يقول...

رئيس جمهورية نفسى:ارجو تكون فهمت كلامى صح
انا ولا حللت ولا حرمت الاحتفال باليوم دا
وللا قلت ان الحب يكون له يوم واحد بس ولا حاجة
انا اتكلمت بوجه عام
وقلت الناس بتستنى اى مناسبة تفرح بيها وخلاص عشان يخرجوا من اعبائهم اليومية وخلاص

ويارب يديم الحب على كل الناس فى كل ايام السنة

(احمد سكر ) يقول...

احنا كل ايامنا فلانتين..(من غير حسد يعنى..انا عارفة ان فى عيون مدورة شوية)
طب انتى عارفا ان فيه عيون مدوره
مش تخلى باللك
ربنا يسعد ايامكم
ويجعلها كلها حب وموده
وبعيد عن الحلال والحرم
وبعيد عن الاختلاف
انتى جبتى المفيد
الحب مش محتاج دباديب حمرا ولا صفرا

تقبلى مرورى المتواضع
احمد سكر

موجة يقول...

جميل الموضوع
حقيقي اصبح يوما يتم التعامل معه بمسخ من غير مشاعر و كانه فرض ليضيع معنى الحب فيه بدلا من ان يتقد

مدونة هايلة

خالص تحياتي
احمد

زى الهوا يقول...

ايه الموسيقى الرومانسية اوى اللى انتوا حاطينها دى , صدعتيلى دماغى ياست باربى , وببعدين دعينى احقد عليكما شوية , معقولة كل ايامكم حب وسعادة ودباديب وقلوب حمرة ؟ هوه فى حد كدة ابدا ( وش فيه عينين خارجين لبرة زى توم جيرى ) ,, يارب ديما سعدا وبتموتوا فى دباديب بعض , مش يوم واحد فى السنة ( وش فرحان لك يابنت ياباربى )

barbie girl يقول...

أستاذ أحمد: شكرا لمرور حضرتك الكريم

موجة: بس طبعا الهداي مطلوبة بمناسبة ومن غير مناسبة..البنات بتحب الهدايا عمال على بطال بسبب ومن غير سبب..بس حكاية يتحول اليوم دا لشىء هدفه الاول والاخير مادى دا بيفقد الحب معناه الدافىء

barbie girl يقول...

حلو عالم سمسم وتوم وجيرى اللى انتى عايشاه دا والله..المهم العنين بتوع توم وجيرى دوا ميكونوش بيحسدونا وللا حاجة ..ربنا يكرمك يا قمراية بس الموسيقى بتاعتنا عسولة ومش بتصدع حد ههاى ههاى (وش مطلع لسانه)

Unknown يقول...

بوست جميل
حصلي نفس الموقف بتاع الاحمر
انا بعرف
عن عيد الحب
بس عندي عدم الشعور بالوقت
يعني مش بعرف انهاردة اية من بكرة التاريخ يعني فا صادف وكان منظري تحفة
ههههههه
مرسي لزيارتك ليا ويارب تتكرر
واكيد زيارتي ليكي هتتكرر
سلام

oceaneyes يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههه


لالالالالالالالالالالالالالا


بجد ما كنتيش عارفة ان فى يوم اسمه عيد الحب والناس بتبقى لابسة احمر ..والدنيا كلها احمر فى احمر كدة ؟؟؟


طيب اقولك على حاجة


انا حصل معايا تقريبا حاجة زى كدة ...بس الحمد لله ما كنتش لابسة احمر ولا كان فيا ريحته حتى


بس اللى حصل ان انا كنت فى الجامعة يوم 24 نوفمبر باين ..وفجأة كدة الاقيلك الدنيا حمراء والناس لابسة احمر ومعاها هدايا من الكبيرة دى ودباديب ونظام يعنى


انا بصراحة تهت وو بقيت اقول لنفسى هو انا اتلخبطت فى الايام ولا ايه والنهاردة بقى 14 فبراير ..لا ومن هبلى ببص فى الموبايل اتأكد من تاريخ اليوم ...وسألت اصحابى يقولولى لا النهاردة 24 نوفمبر



اتارى ايه بقى ...طلع فى عيد حب اخر ( مصرى ) ...انا وصحابى مسمينه ..( فالانتين الفلاحين )

:D

ومن يوميها وانا عرفت خلاص ان فى 2 عيد حب فى السنة الواحدة


!!!



اما عن الجزء المتعلق بأن اللى فى قلوبهم بغض وحقد وكراهية بيحبوا ولا لا ...فأنا اعارضك فيه


لانهم مهما كانوا بشر برده ...وعندهم مشاعر ...واكيد عندهم اللى بيحبهم ...بس كل واحد وطريقته بقى



...


المهم يا جميل ...انا فرحانة بوجودى عندك هنا ...وان شاء الله مش هاتكون الاخيرة



تحياتى



:)

The Rock يقول...

هو ده الفرق بين الناس اللي بتوهم نفسها وبتشتغل نفسها ومصدقة إنها بتحب فتيجي في الفلابتيز ده وتلبس أحمر وتجيب ورد ولما يجوا يكلمه تحس أنهم حيموتوا من كتر الرقة ياعيني.
بجد بيصعبوا عليا والله لإنهم مش عارفين يعني إيه كلمة حب لكنهم ماشين ضمن ما أسميه ثقافة القطيع.

والفرق بين الناس اللي بتحب بجد وعرفة ياعني إيه حب
الناس اللي عيد الحب عندها 365 يوم في السنة و 24 ساعة في اليوم
الناس اللي الحب عندها بكل ألوان الطيف مش لون واحد بس حتى لوكان اللون الأحمر

عرفتي بقى ياخطبتي وحب حياتي إيه الفرق بينا وبين الناس كلها

ربنا يخلينا لبعض ومايحرمناش من بعض ولا يبعدنا عن بعض أبدا

ويخلي حبنا يكبر من يوم ليوم ويقينا شر عين الحسود

ربنا يخليكي ليا ياباربي ياكل حياتي

عمرو فكرى يقول...

كل سنة وانتوا طيبين :D

أنا حر يقول...

لازم النس تستنى لحظات الفرح لأنها بقت قليلة قوي وبقت لازم نتلكك علشان نعيش فيها
اما موضوع الاحمر او الالوان الثانية فده مجرد رمز مش أكتر بس كويس انك بطلتي تلبسيه علشان تعودي خطيبك انك بتحبيه كل الايام قد بعض
تحياتي

barbie girl يقول...

ماى هوبس: كويس يعنى المواقف دى بتحصل فى احسن العائلات هههههههههه اللى هى عائلاتنا يعنى

barbie girl يقول...

اوشن ايز: ههههههههه طب ما انتى كمان حصلك زيى اهو تعيشى وتخدى غيرها..وتنضمكى لأحسن العائلات زيينا كداهههههههههه

barbie girl يقول...

ايه دا روك هناااااااااااااااااا:

يا مرحبا يا مرحبا

بس يا سمسم طالما الناس بتجيب هدية واحدة فى الفلانتين وبيحبوا بعض فى يوم واحد..واحنا طبعا مختلفين عنهم وايامنا كلها فلانتين يبقى انت تجيبلى هدية كل يوم عشان ايامنا كلها فلانتين هههههههههههههههههه استغلال بقى
كدا بقى كل البنات هتقول ان يوم الفلانتين بدعة وحرام عشان يجيلهم هدايا كل يوم..اما الولاد فهيعملوا حزب نعم للفلانتين ودا هيكون حركة معاضة لحزب كفاية"للفلانتين " بتاعى البنات ههههههههههه

barbie girl يقول...

عمرو فكرى: اهلا بيك ومنور المدونة بتاعتنا

انا حر:

فكرة بردو

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

يقولوا اللي يقولوه
الناس عاوزة تتبسط وبس وتحس ان ليها حبيب بيعبرها ان شالله بكلمة طيبة