BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

١٢‏/٠٣‏/٢٠٠٩

عند البنات: مراية الجواز عمياء

السلام عليكم كلنا عارفين إن من المقولات الشائفة بيننا " مراية الحب عامية".. يعنى لو واحدة بتحب واحد بس شايفة فيه شوية عيوب كدا بتطنشها بمزاجها وبتقول لنفسها لما نتجوز هغيره ودا طبعاً كلام بتضحك بيه على نفسها.. لأن محدش بيغير حد الا إذا كان الطرف التانى مدرك ان هو نفسه فى صفة مش كويسة ومحتاجة تتغير ساعتها هو بيبدأ بنفسه التغيير إرضاء للطرف الاول. لكن حالياً بما إن فى ندرة فى العرسان وفى سوء أحوال مادية كتير بتعوق الجواز .. وبما إن حلم الفستان الابيض والطرحة البيضاء يراود كل بنت فى خيالها.فتحولت المقولة من مراية الحب عامية الى مراية الجواز عامية..يعنى البنت تبقى بردو شايفة عيوب الدنيا كلها فى عريس الغفلة وتسكت وتغير الحقائق عشان بس متسمعش من حد كلمة يا عينى يا بنتى هو انتى لسسسسسسسسسة!!! مفيش حاجة؟!! مفيش عريس مدكنة عليه كدا؟؟ وكأن البنت اللى جوازها اتأخرش شوية دى عندها نقص بأنوثتها .. ومحدش فااااهم ان كل شىء نصيب..حد فاهم حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟ يعنى هحكيلكم حكاية واقعية مائة فى المائة.. حاجة بجد شفتها بعينى وسمعتها بودانى.. صاحبة المشكلة:: ياااااااه كل يوم فلانة اتخطبت وفلانة اتجوزت.. ايه الحاجة اللى تعقد دى.. اومال انا هيجى الدور عليا امتى بس صاحبتها:: وانتى مستعجلة على ايه يا بنتى.. كل واحدة بيجيلها نصيبها لحد عندها من غير ما تدور بعد كام يوم صاحبة المشكلة:: انتى عارفة امبارح حصل ايه؟؟ جالى عريس تصدقى.. اه والله جالى عريييييييييييييييييييييييس لولولوى صاحبتها:: مبروك.. يلا يلا تعالى احكيلى عنه.. شكله ايه؟ شكله مقبول يعنى بالنسبة لك وللا ايه احكيلى؟ صاحبة المشكلة:: أمووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور صاحبتها:: بجد.. كويس حظك حلو .. طب متدين؟؟ صاحبة المشكلة:: طبعاً .. دا من البيت للجامع ومن الجامع للبيت تصدقى!! صاحبتها:: والله كويس .. يعنى شكله كويس ومتدين ما شاء الله.. طب أخلاقه؟؟ صاحبة المشكلة:: بيبر مامته واهله جداً جداً واكيد هيعاملنى زيهم.. دا غير أنه طيب والناس بتقول انه كويس أوووووووووووى.. صاحبتها:: الله الله .. دا على كدا يبقى لقطة!! صاحبة المشكلة:: استنى انتى لسة متعرفيش هيجبلى شبكة كمان .. ومش أى شبكة .. لاااااا دا قالى اختارى اللى انتى عايزاة وانا اجبهولك.. صاحبتها:: بدأت أغير بقى.. دا انتى حظك ما شاء الله حلو اوى .. يعنى دا عريس ميتفوتش.. اوعى تضيعيه من ايديك صاحبة المشكلة بعد كام يوم:: عندى ليكى مفاجأة .. جبنا امبارح الشبكة تصدقى بكااااااام؟؟ ب 13 ألف جنية وانا اخترت كل اللى عايزاه وشكلها تحففففففففففففففففة صاحبتها:: الله بجد.. ألف مبروك يا حبى . عقبالنا كلنا يارب.. صاحبة المشكلة تمد ايدها فى وش صاحبتها بكل فخر وسعادة وسرور وزقططة:: شفتى الدبلة.. ها ايه رأيك فى زوقى؟؟؟ صاحبتها:: حلوة اوى بجد جميلة.. الله نفسى انا كمان أشوف دبلة فى ايدى بقى بس تكون دبلة انسان بحبه وبيحبنى.. يااااااااااااارب صاحبة المشكلة:: خطيبى جاى يأخدنى انهاردة.. يلا انا نازلة باى باى صاحبتها :: صاحبتها استنى انا نازلة معاكى:: بوم بوم ايه دا هو دا خطيبك.. هو دا الامور اللى قلتيلى عليه؟! صاحبة المشكلة:: اه مش قلتلك امووووووووووووووووووووووووور صاحبتها طيب ربنا يباركلكم صاحبة المشكلة:: خطيبى كان بيشتغل فى هولندا بقاله ست سنين والشقة بقى اللى جايبهالى تهبل.. كان نفسى تشوفيها .. دا كمان كان عايز يجيب عربية بس قلتله بلاش دلوقت .. خليها بعدي.. وشوفتى كمان جابلى موبايل جديد.. انا فرحانة اوى.. اخيراً حلمى بيتحقق:) ... وبعد الجواز وبداية المشاكل.. وتعدى مشكلة مع التانية مع التالتة مع الخمسين فى أول سنة جواز صاحبة المشكلة:: يااااااااا الله زهقت وتعبت ومش قادرة اتحمل كل يوم مشاكل ونكد.. دا أنا من ساعة ما جبنا الشبكة مشفتش يوم حلو معه صاحبتها:: سبحان الله.. فى ايه بس يا بنتى.. ما انتى كنتى مزقططة وطايرة من الفرح بيه صاحبة المشكلة: امتى دا يا بنتى دا أنا حياتى معه كلها نكد والله.. دا من يوم الصباحية وهو مشغلنى خدامة عنده.. دا حتى الخروج مبيخرجنيش.. والفلوس مفيش.. دا انا كل ما اروح عند مامتى باخد منها فلوس.. عيشة تقرف!!!! صاحبتها:: مش كنتى بتقوليلى انه راجع من السفر ومعه فلوس كويسة وجايبلك شقه مش عارفة ايه وهيعيشك عيشة حلوة ودا اللى كنتى بتتمنيه صاحبة المشكلة:: انا قلت كدا .. انتى بتحلمى.. محصلش طبعاً.. دا هو ع الحال دا من ساعة ما عرفته..هو مفلس كدا على طول.. ولا حب ولا فلوس ولا حتى معاملة طيبة.. دا مقلب.. مش اى مقلب ..دا اكبر مقلب خدته بحياتى صاحبتها:: غريبة ..هو انا بألف كلام من دماغى والله دا كلامك.. أزاى معذبك كدا وانتى قلتيلى انه متدين وبيصلى الفرض بفرضه!!!!!! صاحبة المشكلة:: بيصلى ايييييييييه.. دا بيصلى على سطر وبيسيب سطر.. دا كان بيضحك عليا .. كان بيقعد يقولى انه متدين وحافظ على العبادات وكمان كان بيقولى انه بيصلى النوافل وكله طلع كلام فى الهوا صاحبتها:: يا لهوى حتى العبادات فيها كدب!!!!! حدوتة حقيقية والله.. البنت عشان كان نفسها تلبس دبلة وكان نفسها تشوف نفسها بالفستان الابيض.. ضحكت على نفسها.. غيرت الحقائق.. كانت عارفة عيوبه وضحكت على نفسها.. كل دا فداء للفستان الابيض والطرحة البيض وبالنهاية الطلاق الاكيد

19 comments:

fnoonh يقول...

بوست جميل وفيه حجات حلوة
تسلم ايدك

الفراغ يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
لايغنى حزر من قدر
.........
قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
.............
عسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم
عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
............يابنتى كل شيء نصيب
وقديما قالو(المقدر لازم تشوفه العين)
ربنا يسعد كل البنات ويرزقهم الزوج الصالحاللى يخاف ربنا
اللهم اميـــــــــــــــــن

غير معرف يقول...

هه
دنيا

أم فريده يقول...

بتحصل كتير

وانا كنت هقع الواقعة دى قبل ما اتجوز

اتخطبت لواحد قبلة وكان فى عيوب كتييير
تقريبا نفس العيوب

بس انا كنت ساكتى لان العيوب كلها انا كنت شك بس ولما اتاكد كل واحد راح لحالة مع انها كانت كتب كتاب

انا قلت الخسارة القريبة احسن من الخسارة البعيدة

وفى بنات كتيرة بقى بتكمل مش بتقف
لمجرد انه مش يقولوا انها سابت خطبها


موضوع جميل اوى
تحياتى

simply me يقول...

صحيح

انا رحت شوفت التعليق اللى بتقولى عليه
انا فعلا كنت هقتبس منه جزء
والمفروض ان كان فى كلام بعد كده

بس الكلام بتاعى راح فين؟؟؟؟؟؟؟
وش مزبهل

مش عارفه ايه اللى حصل؟؟

Eno يقول...

ماشاء الله بوست حلو اووووووي
واسلوبك كمان جيد جدا :)

لا حول ولا قوة الا بالله بس هي اللي حطط نفسها في الموقف ده الحاجات اللي ممكن تعمل نفسها مش شايفها المفرض حاجات اصغر من كده
لكن العيوب دي عيوب فادحه


ربنا يكتبلها الخير يارب :)

عاشقه وغلبانه يقول...

هي قدمت تنازلات بتدفع دلوقتي تمنها
الدنيا كده
كل شئ ليه ثمن

تحياتي

barbie girl يقول...

فنونة:

منورة يا جميل.. بس مقلتيش رأيك فيه ليه؟؟ عموماً مستنية رأيك

barbie girl يقول...

الفراغ:

عندك حق لكن لما نشوف الاخطاء من البداية ونغمض عنينيا وتحصل نتايج مش كويسة يبقى ايه العمل بالنهاية؟؟؟

barbie girl يقول...

بندقة:

ههههههه ولا دائم غير وجه الله

barbie girl يقول...

زوجة عنيدة:

كويس انك لحقتى نفسك ومغمضتيش عنيكى عن الغلط من البداية

barbie girl يقول...

bondoka:

شفتى مش قلتلك.. انا استغربت.. هههههه كلامك هرب ولا يهمك كأنك قلتيه .. يمكن حصل حاجة غلط وانتى بتنزليه يا قمر

barbie girl يقول...

eno:
شكراً ليكى يا جميل وللمجاملة الرقيقة دى

الموضوع دا حاصل كتير وعشان كدا نسب الطلاق زادت وللاسف احنا عايشين فى مجتمع متخلف بيضغط على البنت قبل الجواز لحد ما تفرقع ويخليها توافق على اى حد وخلاص عشان متسمعش كلمة تضايقها من اى حد.. وبالنهاية تلاقى نفسها هى الخسرانة ومحدش بيخسر غيرها ومحدش بيزعل غيرها بردو

barbie girl يقول...

عاشقة وغلبانة:

يارب تكونى بقيتى احسن دلوقتى وخرجتى من اثر المشكلة اللى فاتت وترجعى تدونى يارب.. كلامك صح بس فى عامل كبير على المجتمع بردو

blue-wave يقول...

جت على الجرح بجد
انا بأكد كلامك
من خلال تجربه شخصيه
كلامك صح مليون فى الميه

barbie girl يقول...

blue wave:

ايوة يا قمر ما هى دى قصة حقيقية حصلت لواحدة صاحبتى حقيقى.. بس يارب متكونيش تقصدى انها حصلتلك يارب

غير معرف يقول...

فعلا والله المشاكل دى بتقابل بنات كتير
مش بس لان معظم البنات عايزة تتجوز وخلاص مش مهم العريس يكون ايه
دة كمان لان الشباب معظمهم بيكدب وينافق ويمثل
انا بقول معظمهم يعنى اكيد مش كلهم
بس الجواز بئا حلم صعب المنال بالنسبة للبنت والولد
وبئاالجواز مؤسسة خربانة بمجرد ميخلص الفرح
واضح ان حب الافلام دة مش موجود خاااالص
وعلشان الجواز ينجح لازم الواحدة تفكر بعقلها والولد كمان لازم يتنازل شوية عن دماغه الناشفة

موضوع جميل وواقعى جدا جدا جدا

barbie girl يقول...

nona:

عندك حق بس فى لسة بيعيشوا جو الافلام لفترة الخطوبة بس.. بعد كدا بتقلب معاهم افلام رعب :)

عمك ياض يقول...

قصه تحزن اوي بجد.. حاجه وحشه اوي بجد لما حد بيوهم نفسه باي حاجه عشان يضحك على نفسه..

فعلا زي ما قولت مفيش حد بيتغير الا لو وهو عارف ان فيه حاجه غلط ومقتنع بكده وكمان عايز يتغير ومصر..

لكن مفيش حد حيفضل عايز بطريقه 20 30 سنه وهي حتغيره بعصايه سحريه في ثانيه عشان يكون حد تاني خالص اللي هو كانت بتتمناه (يعني فيه صفات تانيه خااااالص غير شخصيته!!)

ومش مشكله تتجوز امته.. المهم تكون سعيده في حياتها.. يافرحتي انها تتجوز اول واحد يخبط على باب بيتها وهو ولا ملتزم ولا اخلاق ولا اي حاجه عشان يبقى اسمها زوجه و الكلام ده.. وفي الاخر تعيش حياه سعيده وتحمل اسم مطلقه او مطلقه مع وقف التنفيذ عشان العيال !!

ماشاء الله بوست متميز :)